På cykel til Paris

Fredag: Fra Chateau Thiery til Paris: Det store finale med opløb ved Eiffeltårnet.Målet er nu næsten inden for syne. Kun godt 100 km. til Paris i rimeligt fladt område. Alle er forventningsfulde. i Paris skal vi mødes med de andre Team Rynkeby hold og køre med politieskorte til Eiffeltårnet. Vi glider let gennem landskabet som nu viser sig at indeholde nogle bakker. 30 km. fra Paris gør vi holdt og får frokost, som vores uundværlige servicehold endnu engang har stillet frem. Serviceholdet klare alt det praktiske omkring holdet: Skifter hjul ved punkteringer, reparerer defekter, køre til cykelhandlere efter reservedele, pakker bagage ind i bilerne, fordeler hotelværelser, fotografere, masserer, varmer os op og opmuntrer os hele vejen igennem. Uden servicehold ikke noget cykelhold. Nu har de forberedt den sidste frokost til holdet og vi er klar til finalen. De sidste 30 km. til Paris skal vi køre langs et kanalsystem. Smukt, varieret og langsomt åbner kæmpebyen sig for os. Vi når frem til det aftalte mødested, hvor andre Team-Rynkeby-hold er nået frem. I fælles flok cykler de knapt 500 gule ryttere nu ind gennem byens kaos og når under sang og råb frem til Eiffeltårnet. Her åbner himlens porte for alle sluser. Taler og fællessang drukner lidt i regnen, men euforien er intakt. Vi kaster os om hinandens halse. Griner, pjatter som skolebørn på sidste skoledag, kniber en tåre. Det er stort. Vi har gjort det. Hele holdet er kommet i mål i god behold. Det er en oplevelse, vi aldrig vil glemme. Senere samme dag hører vi om katastrofen i Norge. Det lægger en dæmper på glæden.

Torsdag: Fra Sedan til Chateau Thiery Gennem champagne distriktet med smagsprøver på toppenTorsdag var løbets anden bjergetape. Alle var spændte på, hvordan benene ville opføre sig efter gårsdagens strabadser. Vores fantastiske massør gav ved morgensamlingen en peptalk: I har trænet nok. I skal finde viljen til at stå anstrengelserne igennem. I kan godt, når I hjælper hinanden. Det skulle vise sig, at han havde ret. Vi kom alle på cyklerne og alle gennemførte de ca. 180 km. med mange højdemeter i fin stil. Alle var gode til at opmuntre, hjælpe og skubbe, når det var nødvendigt. Turens højdepunkt var, da vi kørte gennem champagnedistriktets uendelige vinmarker. En lille vej førte os opad og opad og opad – og der øverst på toppen blev vi belønnet med en smagsprøve fra en af egnens yngste men bedste champagne huse. Umiddelbart efter var der en 6 km. lang nedkørsel. Med champagne i blodet og fart på cyklerne nåde vi hotellet tids nok til at vaske mudder af cyklerne, strække ud og få en tår til ganen på “bagsmækken”, som slang for ledsagevognens aftenudskænkning af kulhydrater i fast og flydende form.

Onsdag: Himmelfærd og afgrundsdybe nedkørsler
Så nåede vi Ardennerne – det smukke skov- og bjergområde i Frankrig, Luxembourg og Belgien. Efter ca. 30 km cykeltur fra hotellet nåede vi Mur de Huy, der er en 128 meter høj bakke i den belgiske by Huy. Bakken er berømt, fordi den er afslutningenpå cykelløbet La Flèche Wallonne. Højden er ikke skræmmende, men det er stigningen til gengæld. Alle fra Rynkeby København kom op over muren. Nogen to gange på cykel og andre en enkelt gang trækkende med cyklen efter sig. Begge dele er en præstation. Herefter kom vi ud på den helt store tur, der ikke lader de vildeste bjergetaper på Tour De France noget efter. Meget stejle opstigninger og vilde nedkørsler. Mange led, men holdet arbejdede godt sammen – også de to borgmester, der nåede toppen og kom godt i mål (efter små 200 km.), hvor dette billede. taget. Af hensyn til Pia Alderslev (V), skal vi her undlade at skrive, hvem der trak det tungeste læs. Ingen tvivl: Dette var turens “Kongeetape”

Gå til

Tirsdag: Mere end halvvejs.Vi har nu tilbagelagt mere end 830 km. på cykel på 5 dage.

Dagens rute førte os fra Boekelo i Holland – et smut over grænsen til Tyskland – tilbage til Holland for til sidst at bringe os til Genk i Belgien – samlet små 200 km. Dagen startede i solskin. Jeg fik af kaptajen lov til at starte i det lille hold foran, der trækker feltet frem. Det er hårdt arbejde men også sjovt.  En vis træthed er ved at melde sig på holdet, men humøret er stadig højt og kunne ikke ikke ødelægges af den tunge regn, der ramte os de sidste 30 km. af turen. Nu er vi fremme ved hotellet – har taget et bad og skal ud og spise. I morgen venter bjergene.

Mandag: Jørgen Torm ramt af Springende Hjort – trøstet af statsministeren
Dette var i sandhed en dramatisk dag. Godt ude af Bremen drejede i af en stor vej ind på en skovvej. Jeg sad midt i i de 42 mand (M//K) store felt lige bag Jørgen Torm. Pludselig så jeg i øjenkrogen i stor hjort på højre side af vejen. Den er tydelig stresset af de mange cykelryttere og pludselig sætter den i et kæmpespring hen over de cyklende ryttere. På vejen over rammer den Jørgen på brystet med og sparker samtidig bagud  rammer Jørgen på hjelmen med hovene. Det sker lynhurtigt og alle er i chok. Jørgen ligger på vejen fattet men vantro.  Øm og forslået i hele kroppen kommer han alligevel på benene og cykler hele turen på 204 km. fra Bremen til Boekelo i Holland. Her møder vi Statsministeren, Lars Lykke Rasmussen, der deltager i Touren for Ringe-holdet. Vi fortæller selvfølgelig. statsministeren om Jørgen bedrifter og tager dette billede . Ingen tvivl. Jørgen er dagens mand og har leveret endnu en legende til til Team Rynkebys historie.

Søndag

Tung regn over Witeensee. Tidligt op. Vi ruller kl. 8.30. Modvind og regn de første timer. Man spørger sig selv: Hvad gør du her en tidlig søndag morgen i sommerferien. Vi frem til Kilerkanalen og cykler om kap med to store containerskibe, der fylder hele vandspejlet ud. Flere Team Rynkeby-ryttere er i området fra Ringe, Rigshospitalet, Bramminge. Vi støder på dem hist og pist. Alle hilser. Opklaring er på vej og humøret i bedring. Ved tolvtiden når vi den store flod Elben, som vi passere med båd i solskin. Nu er vi næsten halvvejs og trods  strid modvind går det hurtigt derudaf. Vi ligger mellem 26 og 30 km i timen. Der bliver trukket godt igennem af de forreste jernhårde arbejdsheste. Indkørslen til Bremen foregår ad små veje. Pludselig er vi i byen. Brursten fører os den sidste km hen til hotellet. Fremme ved 17-tiden efter endnu en hård arbejdsdag og 200 ekstra km i benene. En perfekt dag trods den våde og kolde start. Benene virker og enden langt væk og endnu hel.

Lørdag: Strålende sol møder de morgenfriske. I dag skal vi ud på 140 km. Fra Marstal over Søby med færge til Als og videre via Padborg til Witeensee i nordtyskland. Vi kommer over grænsen uden at møde den udvidede kontrol. Turen går let med næsten 30 km. i timen, men det er sent før vi når hotellet. Et hurtigt bad, et måltid mad og så i seng. I morgen venter 200 km – og enden er mør.

Fredag:  Tidligt op og med S-tog til Hovedbanen. Mødetid og -sted er kl. 08.15 på Rådhuspladsen. Taler af Pia Alderslev,  formanden for Børnecancerfonden og statsministeren, som også cykler med. Det regner koldt, men stemningen er i top da hele holdet med politi ekskorte ruller ud mod Rigshospitalet. Her er der taler fra  hospital ledelsen og et medlem af regionsbestyrelsen. Begge understreger betydningen af Team Rynkeby for arbejdet med børn ramt af cancer. En ung mand, der er patient på Riget skyder os i gang på den videre færd gennem København. Det regner stadig, folk vinker og stemningen er høj, men vi er ikke utilfredse, da vi i Brøndby kommer i tørvejr, træder op i et par busser, der bringer os videre til Svendborg. Her går det videre – nu i tørvejr – ad smukke sydfynske landeveje til Svendborg, hvor vi tager færgen til Ærøskøbing. 12 km. kørsel til Marstal, hvor vi indkvarteres på vandrehjemmet i tremandsrum. Byfest på havnen. Det er stadig tørvejr. Den første dag bød kun på 75 km. cykling, men vi er i gang og glæder os til de 170 km. i morgen.

———————————————-

Fredag i denne uge går det løs. Afgang fra Rådhuspladsen med retning mod Paris. Godt en uge tager turen med holdkammeraterne fra Team Rynkeby. Vi har trænet hele foråret. Men er det nok. 1.250 km er langt på en cykel! Nogle dagsruter er på mere end 200 km, og der er ikke indlagt hviledage undervejs. Hvis jeg har kræfterne til det, vil jeg løbende skrive lidt fra touren her på bloggen.

Team Rynkeby er et dansk velgørenhedscykelhold, der hver sommer cykler fra Danmark til Paris for at samle penge ind til Børnecancerfonden. Holdet blev stiftet i 2002 af medarbejdere fra den danske juicevirksomhed Rynkeby Foods A/S, der også er holdets hovedsponsor.

I 2011 består Team Rynkeby af 584 cykelryttere og 139 hjælpere fordelt på 11 danske og to svenske hold. De danske hold indsamler penge til Børnecancerfonden i Danmark, mens de svenske hold indsamler penge til Barncancerfonden i Sverige.

Deltagerne på Team Rynkeby er motionscyklister af begge køn, i alle aldre og med vidt forskellige jobs, uddannelser og baggrunde. Deltagernes forskellighed og deres geografiske fordeling i både Danmark og Sverige gør det lettere for Team Rynkeby at sprede budskabet om indsamlingen til fordel for børn med kræft og deres familier.

I 2010 indsamlede Team Rynkeby 4,72 millioner DKK til Børnecancerfonden.

Se andre indlæg:

En tanke om “På cykel til Paris

1. Tak til alle jer, der er med til at gøre en forskel for Børnecancerfonden. Jeg følger jeres færd, og synes I er SÅ seje.